27 abr 2013

La bolera de la TPA

"La Bolera" ye un programa de la Televisión de Principado de Asturias que se dedica a la difusión y desplicación de los deportes y xuegos tradicionales asturianos. Échenlu los sábados a les 15 hores, pola A7, y una hora más tarde, pola A8.


Ye idega del miembru fundador del CNL, Carlos Suari, qu'estudiare Ciencies de la Educación Física y el Deporte y tá enfotáu nel espardimientu de les actividades lúdico-motores del país, publicando l'añu pasáu el primer Atlas de los Bolos Asturianos (Suburbia Ediciones, 2012). Ta producíu por Antón García y presentáu por Milio Rodríguez López, más conocíu como Milio'l del Nido pola so llabor como monologuista. La presencia del liriu espárdese más p'allá, siendo l'alma del equipu técnicu la nuestra compañera Lucía Menéndez.

Va unos meses, en xineru, Sergio Buelga fue convocáu pa faer unes tomes onde desplicar el xuegu del liriu, enseñar l'usu de los preseos y responder a unes entrugues pa un espaciu dientro'l programa nomáu "El cascayu", de conocimientu xeneral sobre esta estaya de la cultura asturiana. Los resultaos pudieron vese estes caberes selmanes.

Sergio Buelga desplicando qué ye'l liriu.

Pero tamién tuvieron presentes les cámares de "La bolera" nel primer eventu de liriu de la temporada, cellebráu va una selmana nel colexu públicu d'El Llano de Xixón. Milio, Antón y Lucía acompañáronmos en tou momentu, faciendo toles entrugues que permitieren dar una idega tovía mayor de lo que ye'l liriu y el llabor desendolcáu del CNL.

Habremos esperar hasta finales de mayu pa velo, anque de xuru que merecerá la pena. Mientres, dexamos con esti corte onde'l compañeru Sergio d'Espor[a] respuende n'El Cascayu.


Sergio Buelga, n'El Cascayu.


24 abr 2013

L'entamu la nueva temporada

Esti domingu 21 d'abril, el Conceyu Naiconal de Liriu entamó la temporada 2013 col IV Abiertu de Liriu d'El Llano, prueba tradicional yá nel calendariu lirieru, que cuenta cola implicación de la Asociación de Vecinos "El Fumeru", del populosu barriu xixonés.

Averáronse en total ocho machorradores, representantes de tres equipos del CNL y un individual. Nun son unos números granibles, pero sí esperanzadores: los qu'ellí nos alcontramos somos fieles y tenemos ganes de siguir col enfotu organizador del Conceyu. Nun se necesita más pa continuar que ganes. Otra tema sedrá l'espardimientu del xuegu, l'otru de los oxetivos colos qu'entamábemos va dos temporaes y que nos paez una xera bien grande anguaño. 

Por embargu, sí llegaron al eventu les cámares del programa "La bolera", de la Televisión del Principado de Asturias. Esti programa (idega de Carlos Suari, entamador del CNL, dirixíu por Antón García, presentáu por Milio'l de Nido y grabáu pola "espora" Lucía Menéndez) xira al rodiu de los xuegos y deportes tradicionales asturianos y emítese cada sábadu a les 15 hores. Yá pol mes de xineru s'interesaron pol liriu, pa que-yos desplicásemos el mecanismu del xuegu y los oríxenes del Conceyu. Nesta ocasión, Milio entrugó pola xestión y los oxetivos del CNL d'esta temporada y sobre los concursos d'encastraos y de distancia. Y nosotros, encantaos de sirvir d'anfitriones, ufréndonos a entrevistes y esperimentos de toma d'imáxines, con cámares na tiesta inclusive. 

Antón García colocándo-y una mini-cámara na tiesta a Sergio Buelga.


Concursos

L'actividá escomenzó colos concursos de distancia y d'encastraos.

Paez que fríos tovía, la mayor parte de los machorradores nun consiguieron desaverar el liriu más p'allá del mediu'l campu de la pista del colexu públicu d'"El Llano", onde se disputó l'eventu. De los ocho, solo Hevia, Pepa, César y Sergio lo consiguieron. Sedríen estos dos últimos, con unes marques de 14 y 18 puntos respeutivamente dempués de les trés tiraes, quienes llegaríen a la final. Sergio dexóla finiquitada col primer machorrazu, qu'algamó los 9 puntos. Con 13 puntos totales, por 7 del chilenu, ganaba'l concursu.


El concursu d'encastraos tuvo más reñíu. El primeru n'encastrar los seis lirios fue Sergio, con un tiempu de 30"3, pero Toño superábalu actu siguíu, dexando la marca en 26"5. César establecía un rexistru de 44"1. Pero sedría Pepa quien tuviere más cerca de la victoria: encastró cinco lirios en menos de 20 segundos, pero'l sestu resistióse y paró'l cronómetru en 54"3. D'esta miente, Toño ganaba'l concursu d'encastraos, quedando Sergio segundu, César terceru y Pepa, cuarta.


L'Abiertu

Siguiendo los parámetros propuestos la temporada pasada, esti abiertu diba puntuar pal Campionatu d'Asturies Individual de Liriu y, sumando los puntos algamos por tolos xugadores de cada equipu, pal Campionatu d'Asturies de Liriu.
Los nueve machorradores presentes dividiéronse en dos grupos. El grupu 1, de cinco, con Luis Carlos, Arturo, Cristian, Hevia y Toño. Y el grupu 2, con César, Lili, Pepa y Sergio.
Arturo, de Quirinal, preparándose pa golpiar, mientres Toño, en segundu términu, orienta'l liriu.

El grupu 1 fue mui igualáu. Si bien Cristian y Hevia quedaron escolingaos dende'l principiu, por nun puntuar en denguna carrera, los otros tres xugadores puxaron pol primer puestu hasta la cabera carrera. Toño, que la abría, encastró'l primeru y sumó dos puntos que lu colocaben a la tiesta con 6. Luis Carlos, xusto nel siguiente intentu, algamaba otros dos puntos. El siguiente tiru yera pa Arturo, qu'encastró na mesma ronda, superando a los anteriores y garrando la primer posición con 7 puntos.

Nel grupu 2 destacó Sergio dende'l principiu, ganando cuatro carreres y sumando 9 puntos al final. La so efeutividá facía qu'el restu participantes nun llegaren a encastrar hasta en dos carreres. Asina, la puntuación fue menos granible que nel grupu 1 y la segunda posición fue la única posibilidá pa entrar na final. Llucharon por ella Pepa y Lili, qu'empataron a dos puntos na última carrera, lo que significó la victoria pa la xugadora d'Espora, Campeona d'Asturies del añu pasáu.

La final escomenzó con dominiu del club de xuegos tradicional Espor d'Asturies. Luis Carlos yera'l primeru n'encastrar y Sergio-y empataba na ronda. Na segunda carrera, colocábase na tiesta, dempués de garrar un puntu polos dos de Toño. Esta pareya algamaría los puntos na tercera, dexando al restu ensin nada. D'igual mou qu'Arturo na cuarta, esta vegada en solitariu, con dos espléndidos machorrazos que-yos lo poníen imposible al restu. Asina, llegábase a la última carrera con dos xugadores con posibilidaes pa ganar: Sergio, con 5 puntos y Toño con 4; y con Arturo, que contaba con 3 puntos, con opciones pa empatar pol primer puestu. Luis Carlos, con 2 puntos, tovía podía faese cola segunda posición. Y Pepa, que tovía nun puntuare, col enfotu de garrar unos puntos más pa la clasificiación xeneral. Pero fue Sergio, que salía n'últimu turnu la ronda, quien garró los 2 puntos en tres güelpes, y solo Arturo pudo puntuar con ún, lo que-y valió pa empatar a puntos con Toño na segunda posición.


Clasificaciones

Sergio, recibiendo'l diploma del Primer Puestu del Abiertu, del so campañeru Luis Carlos.
Esti yera'l primer eventu del añu 2013 y fízose puntuable yá pa los dos campionatos. D'esta miente, Sergio, d'Espor d'Asturies, pónse primeru na clasificación, con 20 puntos. Toño, de los Sidrones, y Arturo, de Quirinal, segundos nel abiertu, queden con 17 puntos. Luis Carlos y Pepa, d'ambos d'Espor[a], lleven 12 y 10 puntos respeutivamente. La xugadora de los Sidrones, Lili, como única tercera non clasificada pa la final (puesto que nel otru grupu empataron pol segundu puestu dos machorradores), algamó 4 puntos. El restu, al haber otru empate nel grupu 1, quedaron colos dos puntos correspondientes a los cuartos clasificaos.


Asina, la clasificación por equipos del Campionatu d'Asturies de Liriu, queda con Espor d'Asturies a la tiesta, colos sos 44 puntos. Los Sidrones, segundu, con 21. Y Quirinal, terceru, con 19.


15 abr 2013

IV Abiertu d'El Llano de Liriu


Entamamos esti nuevu cursu de liriu 2013 col yá tradicional abiertu de liriu d'El Llano, a disputar por cuarta vegada consecutiva nel popular barriu xixonés. 

Esperamos que la temporada nun quede ehí y seyamos quien a algamar un nuevu puxu pal liriu que paez desaniciao dende que, ellí pol xunetu del 2011, finara'l III Campionatu d'Asturies de Liriu. L'enfotu con que s'entamó los primero años, ficieron qu'el númberu d'equipos llegare a seis y el de machorradores, en delles ocasiones, a casi la trentena nes partíes del campionatu. Por embargu, dende aquel momentu, y van casi dos años, solo hubo dos abiertos más, en Piarnu y n'El Llano, amás de les copes Cantábriques. Son munches les torgues pa un xuegu chiquitín y ensin más sofitu qu'el de los propios interesaos en xugar, pero sigue habiendo llocos que caltienen la esperanza de qu'esti xuegu tradicional del país esporpolle de nuevo.

Poro, l'alcuentru nel Colexu Públicu d'El Llano, entamáu por Espor d'Asturies, col apoyu de la Asociación de Vecinos "El Fumeru", que confía abondo na xente del liriu y na recuperación de los xuegos tradicionales. Porque, como díciamos va unos años, préstamos xugar, pasar el tiempu al rodiu los palos, falando y viendo a la xente que comparte esta afición.

Y, con esti abiertu, y los concursos de distancia y d'encastrar qu'axunta, disponémonos a escomenzar dos nuevos Campionatu d'Asturies, por equipos y individual, que tengan una personalidá como les de los inicios y superen el triste viaxe pel desiertu de la última temporada. Porque, a la xente'l liriu, paezmos probe ganar la Copa Cantábrica a Galiza, nel marcu de la Universidá Llaboral de Xixón, y nun ser quien a caltener los eventos llariegos. Por intentalo otra vuelta, que nun quede.

Asina que esperámosvos a toos, pa sofitar esti enclín porque esti xuegu de nós nun caiga nel escaezu, p'aconceyanos y pa xugar. La cita ye:

IV Abiertu de Liriu d'El Llano

12.00 Concursu de distancia
12.30 Concursu d'encastraos
13.00 Abiertu

21 d'abril
Colexu Públicu d'El Llano - Xixón